|
"Mříž mezi námi". Vězeňská poezie Jana Zahradníčka.
MILOTOVÁ, Klára
Bakalářská práce se bude zabývat vězeňskou poezií Jana Zahradníčka, zaměří se tak na analýzu jeho básnických sbírek Dům strach a Čtyři léta, ale i na leopoldovský sešit poezie Verše, který v roce 2017 editoval Jan Wiendl. Cílem bude srovnání vězeňských zápisů poezie s jejich podobou ve dvou uvedených sbírkách. Autorčina pozornost se zaměří rovněž na vězeňskou korespondenci, jež vyšla pod titulem Mezi nás prostřena noc... Autorka bakalářské práce se pokusí také o kompletnější pohled na Zahradníčkovu tvorbu i jeho život.
|
| |
| |
|
Profil časopisu: Psí víno a jeho proměny v čase
Akkadová, Natalie ; Malý, Radek (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá profilem literárního časopisu zaměřujícího se na poezii Psí víno a jeho proměnami v čase, a to v období od jeho založení (v roce 1997) až do ukončení vydávání jeho tištěné podoby. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. V první části shrnuje literární a společenský kontext období ve kterém časopis vznikal a následně se vyvíjel. Druhá část se již věnuje samotnému periodiku, jehož vývoj popisuje podle jednotlivých osobností, jež se střídaly v jeho vedení, konkrétně jsou to Jaroslav Kovanda, Petr Štengl, Ondřej Buddeus, Ondřej Hanus a Olga Pek. K analýze je v práci vybráno dle záměru - pod různými šéfredaktory celkem osm čísel, která jsou hodnocena podle pěti kritérií - Úvodní slovo/Editorial, Rubriky, Autorský okruh, Zaměření poezie a Grafická úprava. U každého z šéfredaktorů je navíc připojen jeho krátký profil, popisující jeho literární kariéru. Práce pracuje s premisou, že na vývoj časopisu mají hlavní vliv především právě postavy šéfredaktorů a také literární a společenský dobový kontext. Obě tyto premisy se v závěru práce potvrzují - časopis s vlivem vedoucích postav a historického období zásadně mění svoji podobu. Práce je mimo hlavní část doplněna přílohami, z nichž dvě jsou rozhovory se dvěma bývalými šéfredaktory, konkrétně Olgou Pek a Ondřejem Buddeusem.
|
|
Jak vznikly texty tasovských dětí na motivy Mých přátel
Čiháková, Barbora ; Fleglová, J.
Autorky popisují genezi následujících básnických pokusů žáků druhé třídy Základní školy v Tasově na motivy Demlových Mých přátel. Texty vznikly během workshopu Tasovské květy konaného před tamní konferencí, který pro děti zorganizoval Spolek Dobrá čeština s místním sdružením Slepíši a se studenty Vysoké školy kreativní komunikace v Praze.
|
|
Vincenc Furch
BRYCHTOVÁ, Anna
Hlavním cílem této bakalářské práce je zpracování recepce života a díla básníka Vincence Furcha a vytvoření přehledu o frekvenci vydávání jeho děl v určitých časových obdobích. Dále bude provedena analýza povahy Furchových básní, důraz klademe zejména na versologii, strofiku a motiviku básní. Prvotně se zaměřujeme na to, co je pro poetiku jeho básní typické, druhotně vymezujeme znaky, které pro jeho tvorbu jsou specifické a vymykají se běžné výstavbě.
|
|
Poezie "ticha" (básnická tvorba J. Hory z 30. let 20. století)
POSLEDNÍ, Kristýna
Bakalářská práce se zabývá básnickou tvorbou Josefa Hory ve třicátých letech s ohledem na jeho celkový básnický vývoj a také zařazení do literárněhistorického kontextu. Jádro analýzy třicátých let spočívá zejména v rozboru sbírek označovaných obvykle jako "poezie času a ticha". Tyto sbírky jsou v práci analyzovány především z hlediska časoprostorového. Co se týče další Horovy tvorby, dvacátá léta jsou v samostatné kapitole poměrně obsáhle rozpracována, aby byly patrné básníkovy počátky. Čtyřicátá léta jsou naopak zpracována spíše přehledově. Součástí práce je také soupis bibliografie Josefa Hory.
|
| |
|
Ludmila Jiřincová a její ilustrace české poezie 19. a 20. století
Černá, Hedvika ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
v českém jazyce Diplomová práce pojednává o životě a umělecké tvorbě Ludmily Jiřincové, české ilustrátorky, malířky, grafičky a pedagožky. Práce se zabývá její ilustrační tvorbou k české poezii 19. a 20. století, především ilustracemi k dílům Karla Hynka Máchy, Karla Jaromíra Erbena a Jaroslava Seiferta. Práce se skládá ze tří oddílů. První popisuje kulturně-historické pozadí života Ludmily Jiřincové. Zahrnuje období téměř celého 20. století, kdy Ludmila Jiřincová žila. Druhá kapitola představuje tvorbu Ludmily Jiřincové v oblasti české poezie 19. a 20. století. Jsou zde přiblíženy techniky a formy ilustrací a také vývoj a historie ilustrace. Dále je zde představena ilustrační tvorba Ludmily Jiřincové k básním Karla Hynka Máchy, Karla Jaromíra Erbena a Jaroslava Seiferta. Ve třetí kapitole je vysvětlena účast Ludmily Jiřincové na scéně českého výtvarného umění 2. poloviny 20. století. Tato část zachycuje přínos Ludmily Jiřincové pro celé české umění. Zmiňuje i její výstavy, ať už autorské či spoluautorské. Klíčová slova Ludmila Jiřincová, ilustrace, grafika, umění, poezie, básně, knihy.
|
|
Model of the world in the texts of children's folklore and peculiarities of its functioning in a modern children's literature (for example, Grigory Oster's poetry)
Lopatina, Elena ; Rajnochová, Natalie (vedoucí práce) ; Kitzlerová, Jana (oponent)
(česky) Tématem diplomové práce je "Model světa v textech dětského folkloru a zvláštnosti jeho působení v současné dětské literatuře (na příkladu poezie Grigorije Ostera)". Studie se zaměří na texty rýmů a satirickou poezii žáků uvedených v průzkumu studentů v nižších ročnících a studijní materiály on-line zdrojů. Pracovní plán pro splnění těchto úkolů: 1) identifikovat specifičnost dětského vědomí, které se odráží ve studovaném žánru dětského folkloru; 2) porovnat vlastnosti modelů světa v rýmu a satirické poezii; 3) zvážit, jak je tento problém identifikován v dílech současných autorů pro děti (především na básních G. Ostera). Analýza textových jednotek odhalí konkrétní dětský pohled, vytváření nových slov a jejich reflexi v textech těchto žánrů. Budou učiněny závěry charakterizující žánry dětského folkloru jako modelů světa, představující odlišná univerzální sémantická pole, která mají řadu specifických lingvokulturních a lingvopsychologických funkcí. V závěrečné kapitole bude také posouzena Osterova poezie pro děti jako příklad použití prvků dětských folklorních textů.
|